Jedno z najpiękniejszych dzieł w historii muzyki operowej, „Cyganeria” G. Pucciniego, gości na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. O wyjątkowości podlaskiej inscenizacji stanowi fenomenalna obsada, w której występuje pierwszy garnitur nie tylko polskiej sceny operowej. W najbliższy weekend 24-25 lutego w roli Rodolfo usłyszymy Andrzeja Lamperta, Mimi – Iwonę Sobotkę, Marcello – Szymona Komasę (24.02) i Tomasz Raka (25.02), Musetty – Ewę Vesin., Colline’a – Wojtka Gierlacha, Schaunarda – Arkadiusza Anyszkę.
Orkiestrą oraz przygotowanymi przez Violettę Bielecką i Ewę Barbarę Rafałko zespołami Chóru i Chóru Dziecięcego OiFP dyrygować będzie Maestro Grzegorz Berniak. To wszystko w oprawie pięknej i przekonującej wizji reżyserskiej Marii Sartovej, znakomitej scenografii Mariusza Napierały, świetnych kostiumów Agaty Uchman.
Andrzej Lampert do niedawna był liderem popularnego zespołu PIN, którego przeboje grały wszystkie stacje radiowe w Polsce. U szczytu popularności porzucił karierę w muzyce popularnej, żeby zostać śpiewakiem operowym i od 2013 r. jest solistą Opery Krakowskiej. Ma w swoim repertuarze jedenaście partii solowych, a w każdej jego tenor olśniewa barwą, siłą emocji. Zadebiutował w 2010 r. na scenie Opery Śląskiej, od września 2013 r. jest solistą Opery Krakowskiej. Zaśpiewał partię Alfreda w „Traviacie” Verdiego w Operze Narodowej w Montpellier. Wykonał partię Ewangelisty w „Pasji św. Mateusza” J.S. Bacha w Wiedniu. Wystąpił jako Parys w „Pięknej Helenie” Offenbacha, w „Pasji według św. Jana” Bacha w Salzburgu, Nadir w „Poławiaczach pereł” w Operze Wrocławskiej.
Iwona Sobotka obdarzona jest nie tylko sopranem o pięknej barwie, ale ogromną muzykalnością, mówi się o niej jako o jednej z najlepszych polskich śpiewaczek. Rozpoczęła swą międzynarodową karierę zdobywając Grand Prix i pierwszą nagrodę prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Jest również laureatką I nagrody Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz I miejsca na East and West International Artists Audition w Nowym Jorku, nagrodzonego debiutowym koncertem w Carnegie Hall.
Występowała niemal we wszystkich krajach Europy oraz w Japonii, Chinach i obu Amerykach współpracując z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, NDR Sinfonieorchester, Bayerischer Rundfunkorchester, Royal Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Sinfonia Varsovia pracując z wieloma prominentnymi dyrygentami takimi jak Sir Colin Davies, sir Simon Rattle, Marco Armiliato, Sylvain Cambreling, Jacek Kaspszyk, Massimo Zanetti, czy Antoni Wit.
Szymon Komasa, jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi, Juilliard School w Nowym Jorku oraz studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zwycięzca i laureat międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. BBC Cardiff Singer of the World, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Dunne, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. G. Lissner. Śpiewał na deskach scen operowych w USA, Włoszech, Niemczech, Anglii, Austrii. Z recitalami wokalnymi wystąpił w Carnegie Hall (USA) oraz Wigmore Hall (Anglia). W 2015 r. nominowany do nagrody „Paszport Polityki”.
Ewa Vesin, laureatka Nagrody Specjalnej oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010). Uhonorowana nominacją do Nagrody Teatralnej „Złota Maska” marszałka województwa śląskiego za rok 2012 w kategorii „rola wokalno- aktorska” za partię Florii Toski w operze Pucciniego w reżyserii Tadeusza Bradeckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu. Z wielkim zaangażowaniem wykonuje zarówno partie operowe, jak i muzykę symfoniczną. Wielokrotnie kreowała główne role w takich dziełach, jak Halka Moniuszki, Czarodziejski flet Mozarta, Carmen Bizeta, Zemsta nietoperza J. Straussa, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Don Carlos, Otello i Trubadur Verdiego, Tosca Pucciniego, Walkiria Wagnera i innych. Odbyła tournée po Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wystąpiła dla księżnej i księcia Luksemburga podczas Festival de Wiltz (partia tytułowa w Carmen). W 2005 roku została zaproszona przez wnuka Richarda Wagnera, Wolfganga Wagnera do udziału w przesłuchaniu w ramach Bayreuther Festspiele.
Brała udział w licznych festiwalach m.in. Viva il Canto, Wratislavia Cantans, Festiwalu Wagnerowskim we Wrocławiu, Musica Polonica Nova. Współpracuje z Operą Krakowską, Śląską i Podlaską, filharmoniami: Wrocławską, Podlaską, Olsztyńską i Zielonogórską oraz NOSPR i Polską Orkiestrą Radiową. W latach 2003-2012 była solistką Opery Wrocławskiej, od 2013 roku jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpraca z wybitnymi dyrygentami, takimi jak Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Alexander Liebreich, Łukasz Borowicz, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Tadeusz Serafin, Marek Pijarowski, Wojciech Rodek, oraz reżyserami - Hansem-Peterem Lehmanem, Waldemarem Zawodzińskim, Roberto Skolmowskim, Markiem Weissem (Weiss-Grzesiński), Laco Adamikiem, Michałem Znanieckim, Tadeuszem Bradeckim przyczynia się do sukcesów artystycznych Ewy Vesin.
W realizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej akcja „Cyganerii” zostaje przeniesiona w lata 30. XX wieku, okres największego rozkwitu sztuki współczesnej. Przenieśmy się więc w ten weekend w świat paryskiej bohemy tego czasu, do skromnej mansardy na poddaszu w Dzielnicy Łacińskiej. Podziwiajmy młodość, namiętność, wielką miłość i doskonałą muzykę w wykonaniu wielkich osobowości polskiej sceny operowej.
Fot. M. Heller, prywatne archiwa artystów (fot. K. Lampert)